Akademischer Rat

Dr. Dieter Thoma, Dipl.-Hdl.

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L 15, 1-6,  Room 324

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Universität Mannheim
Anglistische Linguistik
Schloss EW 266
68131 Mannheim 

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Short CV   l   Research Interests  l  Teaching and Tasks  l  Publications  l   Conference Papers


Short CV

  • Seit 2014 Akademischer Rat, Lehrstuhl Anglistik I und Geschäftsführung Anglistisches Seminar
  • 2009 -2014 Akademischer Rat auf Zeit am Lehrstuhl Anglistik I
  • Visiting Professor, Aarhus School of Business, Aarhus University, Denmark, Master Level "Language and Marketing"
  • 2009 Promotion zum Thema: "Strategic attention in language testing. Metacognition in a yes/no business English vocabulary size test" bei Prof. Dr. Rosemarie Tracy & Prof. Dr. Hermann G. Ebner (summa cum laude)
  • 2005-2009 Wissenschaftlicher Assistent am Lehrstuhl
  • 2003-2005 Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Forschungsprojekt "Zweitspracherwerb in der Kindheit"
  • Apr. 2003 Abschluss zum Diplom-Handelslehrer an der Universität Mannheim
  • 12 Monate kaufmännische Praktika in diversen mittelständischen Unternehmen
  • 1997-2003 Studium der Wirtschaftspädagogik (BWL, Englisch, WiPäd) an den Universitäten Mannheim und Swansea (UK)


Research Interests

  • Psycholinguistics
  • Language and consumer behavior
  • Second language acquisition
  • Language testing


Teaching and Tasks

Teaching:

  • Introduction to English Linguistics; seminars at all levels, e.g., Language and Marketing, Language, Thought and Culture, Quantiative Research in Linguistics, Psycholinguistics, Language Testing,  
  • Baden-Württemberg-Zertifikat für Hochschuldidaktik, 2010 (200 hours)
  • Gewähltes Mitglied der Senatskommission für Lehre der Universität Mannheim (2006 bis 2012, 2014-2016)
  • Supervision of BA and MA theses  (examples)

Research:


Administration:

 

  • Geschäftsführung des Anglistischen Seminars
  • Finanzhaushalt Lehrstuhl und Drittmittelprojekte
  • Personal (Mitarbeiter- und Hilfskraftverträge)

 

Publications

  • Roth, C., Hopp, H., & Thoma, D. (2015). Effekte von Fort- und Weiterbildung auf die Sprachförderkompetenz frühpädagogischer Fachkräfte Frühe Bildung, 4(4), 218-225.
  • Ofner, D., Roth, C., & Thoma, D. (2015). Sprachförderkompetenz im Elementarbereich. Empirische Befunde zum Wissen, Können und Handeln pädagogischer Fachkräfte. In A. Redder, J. Naumann & R. Tracy (Eds.), Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung - Ergebnisse (pp. 27-46). Münster: Waxmann.
  • Michel, M., Ofner, D., & Thoma, D. (2014). Early childhood educators’ competences for supporting children’s academic language skills: Empirical evidence from a German context. Language Awareness, 23(1-2), 138-156.
  • Ofner, D., & Thoma, D. (2014). Early childhood educators’ abilities in planning language learning environments increase with pedagogical content knowledge relevant for language training. European Journal of Applied Linguistics, 2(1), 121-143.
  • Tracy, R., Thoma, D., Michel, M., & Ofner, D. (2014). SprachKoPF: Sprachliche Kompetenzen pädagogischer Fachkräfte. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Ed.), Bildungsforschung 2020 - Herausforderungen und Perspektiven (pp. 285-287). Berlin: BMBF.
  • Thoma, D., Ofner, D., & Tracy, R. (2013). Möglichkeiten und Schwierigkeiten der standardisierten Messung der Sprachförderkompetenz pädagogischer Fachkräfte. In A. Redder & S. Weinert (Eds.), Sprachförderung und Sprachdiagnostik. Perspektiven aus Psychologie, Sprachwissenschaft und empirischer Bildungsforschung. Münster: Waxman  (Link)
  • Thoma, D. (2013). Early childhood educators’ knowledge and skills for supporting child second language acquisition: Data from Germany. State College, PA, USA: The Center for Language Science, Pennsylvania State University.
  • Thoma, D. (2013). Language support programs: Standardized methods of testing preschool teachers' communicative abilities and strategies and effects of professional development. New York, USA. The Department of Communication Studies. Baruch College.
  • Thoma, D. (2013). Effects of the use of English in non-English advertising contexts: An eyetracking approach. In C. M. Genest (Ed.), Proceedings of the CCI Conference on Corporate Communication 2013 (pp. 159-168). New York: CCI - Corporate Communication International at Baruch College/CUNY. (Link)
  • Thoma, D., Tracy, R., Michel, M., & Ofner, D. (2012). Schlussbericht des Vorhabens SprachKoPF, "Sprachliche Kompetenzen Pädagogischer Fachkräfte". Mannheim: Universität Mannheim. (pdf-Datei).
  • Michel, M., Ofner, D., & Thoma, D. (2012). What preschool teachers (need to) know about language. Proceedings of the 7th ANéLA Conference, 116-125.
  • Thoma, D., & Tracy, R. (2012a). Manual zu SprachKoPF v06. Instrument zur standardisierten Erhebung der Sprachförderkompetenz pädagogischer Fachkräfte, Testbogen Teilkompetenz Wissen. Mannheim: Universität Mannheim.
  • Thoma, D., & Tracy, R. (2012b). SprachKoPF v06. Instrument zur standardisierten Erhebung der Sprachförderkompetenz pädagogischer Fachkräfte, Teilkompetenz Wissen. Mannheim: Universität Mannheim.
  • Thoma, D., Ofner, D., Seybel, C., & Tracy, R. (2011). Professionalisierung in der Frühpädagogik: Eine Pilotstudie zur Sprachförderkompetenz. Frühe Bildung, 0(0), 31-36.
  • Thoma, D. (2011). Guessing and risk attitude in L2 vocabulary tests. EUROSLA Yearbook, 11, 53-74.
  • Thoma, D. (2011). Strategic attention in language testing. Metacognition in a yes/no business English vocabulary test. Frankfurt a.M.: Peter Lang. (Link)
  • Krempin, M., Mehler, K., & Thoma, D. (2011). Implementierung von Sprache macht stark! in ausgewählten Kindertageseinrichtungen in Mannheim. In Baden-Württemberg-Stiftung (Ed.), Sag´ mal was - Sprachförderung für Vorschulkinder Tübingen: Francke, 204-206
  • Thoma, D. (in preparation). "Polynominal scoring models for yes/no vocabulary tests."
  • Holger H., Thoma, D. & Tracy, R. (2010). "Sprachförderkompetenz pädagogischer Fachkräfte: Ein sprachwissenschaftliches Modell." Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 13(4): 609-629.
  • Thoma, D. (to appear). "Language testing. Critical language testing." In: Kortmann, Bernd & Kabatek, Johannes (Eds.). Theories and methods in linguistics (Wörterbücher zur Sprach-und Kommunikationswissenschaft). Berlin & New York: Mouton de Gruyter.
  • Tracy, R. & Thoma, D. (2009). "Convergence on finite V2 clauses in L1, bilingual L1 and early L2 acquisition." In: Jordens, Peter & Dimroth, Christine (Eds.). Functional categories in learner language. Berlin & New York: Mouton de Gruyter, 1-43.
  • Thoma, D. & Tracy, R. (2006). "Deutsch als frühe Zeitsprache: zweite Erstsprache?" In: Ahrenholz, Bernt (Ed.). Kinder mit Migrationshintergrund: Spracherwerb und Fördermöglichkeiten. Freiburg: Fillibach, 58-79.

 

Conference papers

  • Thoma, D. (2012). Effects of the use of English on attention, comprehension, memory, and consumer attitudes in non-English advertising contexts. An eye-tracking approach. Paper presented at the EUROSLA 22, Poznan.

  • Thoma, D., & Bauer, A. (2012). Gender-specific implicature comprehension and donation behavior in bilingual social marketing campaigns. Paper presented at the The 13th International Conference on Language and Social Psychology (ICLASP), Leeuwarden.

  • Thoma, D., & Gress, N. (2012). Effects of the use of English on attention, comprehension, memory, and consumer attitudes in non-English advertising contexts. An eye-tracking approach. Paper presented at the Association for Business Communication Europe Conference 2012, Nijmegen.

  • Thoma, D., & Zwick, A.-L. (2012). The influence of metaphor on perception of organizational identity and attractiveness in human resources marketing. Paper presented at the Researching and Applying Metaphor (RaAM) 9, Lancaster.

  • Thoma, D., & Gramlich, L. (2011). Sprachorientierte Wirtschaftspädagogik. Paper presented at the Neue Impulse für den Englischunterricht : E&M Landestagung LMZ Karlsruhe, Karlsruhe.
  • Thoma, D. & Martakova, P. (2011). Effects of linguistic framing on investment decisions: An experimental study. Communication and Cognition. Neuchatel, Schweiz.
  • Thoma, D. (2010). Efficiently testing business English vocabulary, EUROSLA 20. Reggio nell'Emilia.
  • Meier, K. & Thoma, D. (2010). Self-assessment in business English placement decisions, 5. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Sprachendidaktik Innsbruck.
  • Krempin, M., Mehler, K. & Thoma, D. (2010a). Erfolgsfaktoren früher Sprachförderung, GAL. Leipzig.
  • Krempin, M., Mehler, K. & Thoma, D. (2010b). The influence of specific language training on young learners of German, Multilingual Individuals and Multilingual Societies (MIMS). Hamburg.

  • Thoma, D. (2009). Risk attitude and guessing in L2 vocabulary tests, EUROSLA 19. Cork.
  • Thoma, D. (2008a). Metacognition in yes/no vocabulary tests, EUROSLA 18. Aix-en-Provence.
  • Thoma, D. (2008b). The robustness of German clause structure across acquisition types, EUROSLA 18. Aix-en-Provence.
  • Laube, K.P. & Thoma, D. (2008): "DAT. Datenbank zur Analyse von Transkripten". IDS Jahrestagung.
  • Thoma, D. & Tracy, R. (2007). Differentiating early SLA and bilingual first language acquisition, EUROSLA 17. Newcastle.
  • Gawlitzek-Maiwald, I., Thoma, D. & Tracy, R. (2007). "Verb placement and finiteness in young learners of German: a comparison of acquisition types". Paper presented at the The 6th International Symposium on Bilingualism, Hamburg.
  • Thiele, Olaf & Thoma, Dieter. (2007). "Evaluation of information visualizations vs. language proficiency." In: Cunliffe, Daniel (Ed.). Proceedings of the IASTED Human-Computer Interaction Conference 2007. Chamonix, France.
  • Thoma, Dieter & Tracy, Rosemarie. (2007). "Convergence on finite clauses in L1, bilingual L1 and early L2 acquisition". Paper presented at the 29. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft, Siegen.
  • Thoma, Dieter & Tracy, Rosemarie. (2006). "What we can learn from young learner's natural curriculum". Paper presented at the Mehrsprachigkeit in Europa, Bozen, Italy.
  • Thoma, Dieter & Tracy, Rosemarie. (2005a). "L1 and early L2: what's the difference". Paper presented at the 25. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft, Köln.
  • Thoma, Dieter & Tracy, Rosemarie. (2005b). "L1 und früher L2-Erwerb". Paper presented at the Workshop "Kinder mit Migrationshintergrund", TU Berlin.
  • Thoma, Dieter. (2005). "Deutsch als frühe Zweitsprache". Paper presented at the Workshop "Eine für alle? Sprachstandsdiagnostik bei Sprachstörungen und Mehrsprachigkeit, PH Karlsruhe.
  • Thoma, Dieter, Thiele, Olaf, Kieser, Alfred & Tracy, Rosemarie. (2005). "Cross-border mergers and offshoring: a quantitative media analysis". Paper presented at the 21st EGOS Colloquium, Berlin.
  • Thoma, Dieter. (2004). "Methodische Probleme der Zweitsprachforschung im Kindergartenkontext". Paper presented at the 26. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft, Mainz.
  • Thoma, Dieter. (2003). "Polynomial models for scoring yes/no vocabulary tests". Paper presented at the 13th Vocabulary Acquisition Research Group Network Conference, Swansea (UK).


Grants

2009 ERASMUS Staff Mobility, University of Agder, Kristiansand, Norway

2000-2001 Baden-Württemberg-Stipendium der Landesstiftung Baden-Württemberg

 

 

 


 
 
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